Szkoła dla Rodziców i Wychowawców
Wychowywać to kochać i wymagać
Szkoła dla Rodziców i Wychowawców – ogólnopolski program wspierania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli autorstwa J. Sakowskiej (opracowany w oparciu o koncepcję T. Gordona „Wychowanie bez porażek” i książki A. Faber, E. Mazlish z cyklu „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały…”).
Program realizowany jest w cyklu 10 cotygodniowych spotkań.
Część I. Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały; jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły.
Adresowana jest do osób, które pragną lepiej komunikować się z dziećmi ucząc się:
- rozpoznawać, akceptować i nazywać uczucia;
- nie tylko słuchać, ale usłyszeć dziecko;
- konsekwentnie, z szacunkiem wyrażać oczekiwania i ograniczenia;
- motywować dziecko do współpracy;
- wspólnie rozwiązywać konflikty;
- szanować indywidualność dziecka;
- wspierać je w usamodzielnianiu się i w budowaniu realnego poczucia własnej wartości.
Część II. Rodzeństwo bez rywalizacji.
Adresowana jest do osób, które uczestniczyły w I cz. programu i pragną:
- pomóc dziecku odkrywać własną wartość, jako osoby, dostrzegając potencjał, wysiłek i ograniczenia;
- zapewnić poczucie, że jest bezpieczne, wyjątkowe i akceptowane;
- rozumieć problemy pojawiające się między rodzeństwem;
- wspierać rodzeństwo w budowaniu relacji, która w przyszłości może być źródłem wsparcia.
Część III – Jak rozmawiać z nastolatkiem.
Adresowana do rodziców i wychowawców nastolatków, uwzględniająca problemy wieku dorastania:
- młodzieńczy bunt;
- pragnienie akceptacji;
- potrzeba decydowania o sobie;
- przedwczesne zainteresowanie seksem;
- narkotyki;
- niebezpieczeństwa mediów.
Grupy Wsparcia dla rodziców
Cele spotkań grupy:
- Pomoc w rozwoju osobistym;
- Wspieranie się w pokonywaniu trudności wychowawczych;
- Psychoedukacja w zakresie wybranych tematów;
- Umacnianie i kształtowanie sfery wartości wychowawczych.
Informacje i zapisy na spotkania grupy i warsztaty w Sekretariacie Poradni.
REFLEKSJE RODZICÓW NA TEMAT KORZYŚCI Z WARSZTATÓW
„Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” cz.I
CZY PAŃSTWA OCZEKIWANIA ZOSTAŁY SPEŁNIONE?
- Oczekiwania zostały spełnione z „ nawiązką”
- Podniosła się świadomość mechanizmów zachowań dzieci
- Wniosły nowe spojrzenie na własne problemy wychowawcze
- Doświadczenie konfrontacji wspomnień własnych z dzieciństwa z aktualnym zachowaniem własnych dzieci
- Zastosowanie proponowanych na zajęciach rozwiązań problemów w celu uniknięcia wielu błędów wychowawczych
- Duże kompetencje osób prowadzących zajęcia
- Zajęcia pomogły zrozumieć co czuje dziecko
- Relacje z dzieckiem i rodziną uległy znacznej poprawie
- Nastąpiła pozytywna zmiana postrzegania dziecka i odniesień wzajemnych relacji w rodzinie
- Nabycie nowych umiejętności wychowawczych przez ćwiczenia na zajęciach
- Inspirujący kontakt z innymi rodzicami i podobnymi doświadczeniami wychowawczymi
- Możliwość poprawy relacji z dziećmi po zajęciach dzięki poznanym narzędziom i mechanizmom
- Wzrost świadomości własnych reakcji w trudnych sytuacjach rodzinnych
- Zmiana podejścia do własnych emocji w problemach rodzinnych ze zwróceniem uwagi na uczucia dziecka i jego potrzeby
- Po odbytych zajęciach poczucie, że „jest się na właściwej ścieżce” i świadomość, że nie ma sytuacji bez wyjścia
- Poprawa relacji wzajemnych i odniesień w rodzinie i w stosunku do dzieci, dzięki poznanym metodom