Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 3 w Lublinie

Szkoła dla Rodziców i Wychowawców

Wychowywać to kochać i wymagać

 

Szkoła dla Rodziców i Wychowawców – ogólnopolski program wspierania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli autorstwa J. Sakowskiej (opracowany w oparciu o koncepcję T. Gordona „Wychowanie bez porażek” i książki A. Faber, E. Mazlish z cyklu „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały…”).

 

Program realizowany jest w cyklu 10 cotygodniowych spotkań.

 

Część I.  Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały; jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły.

Adresowana jest do osób, które pragną lepiej komunikować się z dziećmi ucząc się:

  • rozpoznawać, akceptować i nazywać uczucia;
  • nie tylko słuchać, ale usłyszeć dziecko;
  • konsekwentnie, z szacunkiem wyrażać oczekiwania i ograniczenia;
  • motywować dziecko do współpracy;
  • wspólnie rozwiązywać konflikty;
  • szanować indywidualność dziecka;
  • wspierać je w usamodzielnianiu się i w budowaniu realnego poczucia własnej wartości.

 

Część II.  Rodzeństwo bez rywalizacji.

Adresowana jest do osób, które uczestniczyły w I cz. programu i pragną:

  • pomóc dziecku odkrywać własną wartość, jako osoby, dostrzegając potencjał, wysiłek i ograniczenia;
  • zapewnić poczucie, że jest bezpieczne, wyjątkowe i akceptowane;
  • rozumieć problemy pojawiające się między rodzeństwem;
  • wspierać rodzeństwo w budowaniu relacji, która w przyszłości może być źródłem wsparcia.

 

Część III – Jak rozmawiać z nastolatkiem.

Adresowana do rodziców i wychowawców nastolatków,  uwzględniająca problemy wieku dorastania:

  • młodzieńczy bunt;
  • pragnienie akceptacji;
  • potrzeba decydowania o sobie;
  • przedwczesne zainteresowanie seksem;
  • narkotyki;
  • niebezpieczeństwa mediów.

 

Grupy Wsparcia dla rodziców

Cele spotkań grupy:

  • Pomoc w rozwoju osobistym;
  • Wspieranie się w pokonywaniu trudności wychowawczych;
  • Psychoedukacja w zakresie wybranych tematów;
  • Umacnianie i kształtowanie sfery wartości wychowawczych.

 

Informacje i zapisy na spotkania grupy i warsztaty w Sekretariacie Poradni.

 

REFLEKSJE RODZICÓW NA TEMAT KORZYŚCI Z WARSZTATÓW

„Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” cz.I

CZY PAŃSTWA OCZEKIWANIA ZOSTAŁY SPEŁNIONE?

  • Oczekiwania zostały spełnione z „ nawiązką”
  • Podniosła się świadomość mechanizmów zachowań dzieci
  • Wniosły nowe spojrzenie na własne problemy wychowawcze
  • Doświadczenie konfrontacji  wspomnień własnych z dzieciństwa z aktualnym zachowaniem własnych dzieci
  • Zastosowanie proponowanych na zajęciach rozwiązań problemów w celu uniknięcia wielu błędów wychowawczych
  • Duże kompetencje osób prowadzących zajęcia
  • Zajęcia pomogły zrozumieć co czuje dziecko
  • Relacje z dzieckiem i rodziną uległy znacznej poprawie
  • Nastąpiła pozytywna zmiana postrzegania dziecka i odniesień wzajemnych relacji w rodzinie
  • Nabycie nowych umiejętności wychowawczych przez ćwiczenia na zajęciach
  • Inspirujący kontakt z innymi rodzicami i podobnymi doświadczeniami wychowawczymi
  • Możliwość poprawy relacji z dziećmi po zajęciach dzięki poznanym narzędziom i mechanizmom
  •  Wzrost świadomości własnych reakcji w trudnych sytuacjach rodzinnych
  • Zmiana podejścia do własnych emocji w problemach rodzinnych ze zwróceniem uwagi na uczucia dziecka i jego potrzeby
  • Po odbytych zajęciach poczucie, że „jest się na właściwej ścieżce” i świadomość, że nie ma sytuacji bez wyjścia
  • Poprawa relacji wzajemnych i odniesień w rodzinie i w stosunku do dzieci, dzięki poznanym metodom