Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 3 w Lublinie

Ferie zimowe

Drodzy Uczniowie, Rodzice, Nauczyciele!

Życzymy Wam zdrowych, bezpiecznych i radosnych ferii zimowych.

W tej zakładce codziennie pojawiają się nowe pomysły na ciekawe i kreatywne spędzanie czasu z dziećmi. Za zgodą autorów będziemy zamieszczać tu także przesłane do nas zdjęcia wykonanych przez dzieci prac i podejmowanych w ferie aktywności.

Dzieci, rodzice i nauczyciele mogą także codziennie porozmawiać telefonicznie z psychologiem lub pedagogiem Poradni w godzinach 8.30-12.00 i 13.30-17.00 pod numerem 81 525 09 99.

15 stycznia

Drogie Dzieci, ferie dobiegają końca, ale mamy nadzieję, że nabraliście sił i z nową porcją energii podejmiecie kolejne szkolne (i nie tylko) wyzwania. Bardzo dziękujemy za wspólną zabawę oraz nadesłane prace. Cieszymy się, że mogliśmy w tym wyjątkowym czasie być z wami za pośrednictwem naszej strony i dzielić się swoimi pomysłami. Na koniec mamy dla was coś jeszcze – łamigłówki matematyczne oraz zadanie dla całej rodziny. Życzymy dobrej zabawy!

Cudowne koraliki

To zadanie pozwoli każdemu z nas, zarówno dzieciom, jak i dorosłym, zatrzymać się na chwilę i spojrzeć na ostatni czas przez pryzmat tego, co było dobre i warte docenienia. Zapraszam do zabawy!

Przygotujcie cienkie sznurki/żyłki zakończone pętelką (po jednym dla każdego członka rodziny) oraz pudełko koralików. Zadaniem każdej osoby jest obdarowanie brata, siostry, mamy, taty, męża czy żony, koralikiem, który symbolizuje mocną stronę/podjęcie wysiłku/dobry uczynek, który dostrzegł w nim/niej w ciągu dnia/tygodnia bądź po prostu miłą chwilę spędzoną z tą osobą. Podczas nawlekania koralika należy powiedzieć, co on oznacza, np. „Podobało mi się, gdy spacerowaliśmy razem po parku”, „Bardzo się starałeś, aby posprzątać pokój.” lub „Przytuliłeś mnie, gdy byłam smutna.” Ćwiczenie kończy się,  gdy wszyscy będą mieć tyle koralików, aby stworzyć z nich bransoletkę dla siebie.

Źródło: „Dodaj mi skrzydeł! Jak rozwijać u dzieci motywację wewnętrzną?” J. Steinke-Kalembka

 

Łamigłówki matematyczne

ZADANIE 1

Jaka liczba stanowi kontynuację poniższego ciągu?

3   5   7  11  13    ? 

ZADANIE 2

Jaką liczbę należy wpisać w miejsce znaku zapytania?

3 2
5 4
9 12
21 7
28 11
? 10

 

ZADANIE 3

Znajdź algorytm.

3 +  4 =  21

6 +  5 =  66

8  + 4 =  96

9  + 6  = ?

 

14 stycznia

Gra rytmiczna

Czy masz dobry słuch i potrafisz się skupić? Sprawdź to, wykonując dzisiejsze zadanie.

Wydrukuj i wytnij na grubszym papierze kartoniki (kliknij tutaj) ze wzorami różnych rytmów oraz ich listę (kliknij tutaj). Kula oznacza jedno uderzenie. Odstęp między kulami oznacza dłuższą przerwę między dźwiękami, zaś kule zbliżone do siebie to dźwięki, które następują od razu po sobie.

Jedna osoba wybiera rytm z listy i prezentuje to poprzez stuknięcia ołówkiem o blat (druga osoba nie może widzieć uderzeń, a jedynie je słyszeć) bądź w jakikolwiek inny sposób, np. łyżeczką o szklankę. Zadaniem drugiej osoby jest wybranie właściwego kartonika – tego, który ilustruje usłyszany rytm.

Ćwiczenie można wykonywać w parze bądź w postaci gry. Wówczas potrzeba jest minimum trzech osób. Jedna z nich prezentuje graczom rytm, a ich zadaniem jest jak najszybciej wyłożyć odpowiedni kartonik na środek stołu (w tym wariancie należy pamiętać, że każdy z dwóch graczy musi posiadać własny zestaw kartoników). Ten, kto zdobędzie więcej punktów (przyznaje się 1 punkt za właściwą i szybszą odpowiedź) wygrywa.

Udanej zabawy!

ZABAWY   MATEMATYCZNE

 1. Przy użyciu kostki do gry wyrzucamy 6 liczb. Za pomocą działań należy uzyskać wynik 10. Każdą liczbę można użyć tylko raz. Gracz wykorzystuje wszystkie liczby.

2. Rzucamy kostką do gry. Każdy z graczy wybiera liczbę z zapisanych, którą mnoży przez liczbę wyrzuconych oczek. Wykonuje mnożenie i zapisuje wynik. Po 10 rzutach, każdy z graczy sumuje swoje wyniki. Wygrywa ten , kto otrzyma większa sumę.

1    x          =

2    x          =

3    x          =

4    x          =

5    x          =

6    x          =

7    x          =

8    x          =

9    x          =

10  x          =

                     ——————-

           SUMA

13 stycznia 2021

Gimnastyka warg  i języka

Drogie Dzieci, dziś zapraszam do ćwiczeń , które rozgrzeją wasze narządy artykulacyjne. Pewnie zastanawiacie się, co to takiego. Otóż narządy artykulacyjne, to „narzędzia” służące do mówienia, czyli język, wargi, policzki, zęby, podniebienie miękkie i twarde. Pod tym linkiem znajdziecie zadania do wykonania przed lustrem i sprawdzenia kondycji waszych artykulatorów. Powodzenia!

12 stycznia 2021

Oddechowy motylek

Przygotujcie słomki, czystą kartkę, kredki, flamastry, klej i kolorowy papier. Na kartce narysujcie kontur motylka. Następnie z kolorowego papieru wytnijcie nieduże kółka. Waszym zadanie polega na zasysaniu i przenoszeniu kółeczek na skrzydła motylka przy pomocy słomki. Możecie wykonać to zadanie kilka razy samodzielnie lub wspólnie z rodzeństwem, ozdabiając to samo zwierzątko na większej kartce (np. A3). Na koniec ułożone na motylku kropki przyklejcie i dokończcie kolorowanie całego obrazka.

Powodzenia!

Jeśli chcecie zobaczyć swoją pracę na naszej stronie internetowej, sfotografujcie ją i poproście rodziców, by przesłali zdjęcia na adres: karolina.czarnecka@ppp3.lublin.eu

W mailu należy zawrzeć tekst: „Wyrażam zgodę na publikację na stronie www.ppp3.pl przesłanych zdjęć. Oświadczam, że fotografie zostały wykonane przeze mnie osobiście, posiadam do nich wszelkie prawa oraz zgody osób widocznych na zdjęciach na publikację ich wizerunku”.

11 stycznia 2021

Piłka nożna na stoliku

Przygotujcie watę oraz jedno średniej wielkości pudełeczko bez przykrycia, które posłuży za bramkę. Aby zacząć rozgrywkę należy przygotować dużo piłeczek. Wspólnie z rodzicami i rodzeństwem odrywajcie kawałki waty i formujcie z nich kulki. Przy okazji jest to świetna gimnastyka dla naszych paluszków. Jeśli nie macie waty, piłeczki można wykonać również z papieru. Gdy będą gotowe, zbierzcie je ze stołu (lub odłóżcie na bok) i pozostawcie na nim tylko bramkę i jedną piłeczkę. Ustawcie pudełko-bramkę w pewnej odległości od was, a naprzeciwko połóżcie kulkę z waty. Teraz zaczerpnijcie powietrza i dmuchnijcie na piłkę tak, aby strzelić gola! Zróbcie to samo z pozostałymi kuleczkami. Dobrej zabawy!

Zadania matematyczne

ZADANIE  1

Wpisz w kółka liczby 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13 tak, aby suma wzdłuż każdej linii była taka sama.

ZADANIE  2

Uzupełnij kółka liczbami 1,2,3,4,5,6,7 tak, żeby żadne dwie kolejne liczby nie były połączone odcinkami.

ZADANIE  3

Która liczba nie pasuje do pozostałych?

ZADANIE  4

 6 + 2 = 1284

7 + 3 = 21104

9 + 4 = 36135

10 +  5 = 50155

30 + 2 =  603228

10 + 7 = ?

ZABAWA

W dowolnym nieprzeźroczystym  pudełku należy umieścić pewną liczbę  piłeczek, patyczków, zapałek, czy innych jednakowych małych przedmiotów. Każdy z uczestników dostaje pudełko do ręki ( może nim potrząsać, przykładać do ucha) i podaje sumę przedmiotów jakie znajdują się w środku pudełka. Wygrywa ta osoba, która podała prawidłową liczbę.

8 stycznia 2021

Logopedia na plakacie

Drogie Dzieci, nasz język składa się z wielu ciekawych głosek. Wśród nich znajdziemy takie, które mogą zaskoczyć was swoją nazwą. Są to głoski szumiące, syczące i ciszące. Skąd te śmieszne imiona? Zaraz się dowiecie.

Głoski szumiące wzięły swoją nazwę od SZ. Gdy długo wymawiamy tą głoskę, powstały dźwięk przypomina szum morskich fal: szszszszsz… Pozostałe głoski szumiące to Ż, CZ oraz DŻ.

Nazwa głosek syczących pochodzi od S. Czy długie mówienie sssss nie przypomina wam odgłosu pewnego zielonego pełzającego zwierzęcia? Tak, to brzmi jak syczenie węża! Inne głoski z tej rodziny to Z, C oraz DZ.

A głoski ciszące? Przypomnijcie sobie co robicie, gdy chcecie aby zapanowała cisza. Zapewne kładziecie palec na usta i mówicie śśśśś… Głoska Ś kojarzy się z ciszą, stąd więc nazwa wszystkich głosek z tej grupy, czyli Ś, Ź, Ć oraz DŹ.

Gdy już wiecie, czym są głoski ciszące, syczące i szumiące, czas na zadanie! Samodzielnie lub z rodzicami wykonajcie plakat, na którym znajdą się różne obrazki zawierające w sobie głoski z wybranej grupy. Na przykład, wybierając szereg szumiący, możecie narysować szafę, czapkę, dżem, żabę i kaczkę.  Wierzę, że będziecie mieć dużo pomysłów.

Powodzenia!

Jeśli chcecie zobaczyć swój plakat na naszej stronie internetowej, sfotografujcie go i poproście rodziców, by przesłali zdjęcia na adres: karolina.czarnecka@ppp3.lublin.eu

W mailu należy zawrzeć tekst: „Wyrażam zgodę na publikację na stronie www.ppp3.pl przesłanych zdjęć. Oświadczam, że fotografie zostały wykonane przeze mnie osobiście, posiadam do nich wszelkie prawa oraz zgody osób widocznych na zdjęciach na publikację ich wizerunku”.

Poniżej – plakaty wykonane przez dzieci.

Głoski szumiące Lili:

Głoski ciszące Tymka:

Głoski syczące Ali:

 

 

Zagadka matematyczna

Oto zadanie dla każdego, kto lubi  wysilić szare komórki.

Wpisz w odpowiedniej kolejności cyfry 1, 2, 3, 4, 5, 6  (każdą jeden raz) w najniższy rząd piramidy, aby poprzez sumowanie otrzymać wynik 100 na jej szczycie. Łatwo zauważyć, że przy ułożeniu cyfr  w kolejności od 6 do 1 wynik na górze wynosi 112.

Powodzenia!

7 stycznia 2021

Gra planszowa „Łamaniec”

Drogie Dzieci, czy lubicie wyzwania? Jeżeli tak, zapraszam was do stworzenia własnej gry planszowej „Łamaniec”! Jednak wygrana nie będzie łatwa. Na każdym kroku czeka zadanie, które musicie wykonać, aby zbliżyć się do mety. Zaczynamy!

Przygotujcie grubszą kartkę A3 w dowolnym kolorze, mazaki, ewentualnie inne ozdoby, które znajdą się na waszej planszy. Narysujcie na kartce 42 kółka, które posłużą za pola dla pionków. Ponumerujcie je liczbami od 1 do 35. Pamiętajcie o polach START i META! 5 pól możecie dowolnie wykorzystać – to mogą być pola typu „Tracisz kolejkę”, „Dodatkowy rzut”, „Idziesz do przodu 2 pola” i tym podobne. Następnie ozdóbcie grę według własnego pomysłu – cekinami, wstążkami, naklejkami z ulubionych bajek, swoimi rysunkami.

Kiedy plansza będzie gotowa, poproście rodziców, aby wydrukowali umieszczone pod tym linkiem zdania. Nie są to jednak zwyczajne stwierdzenia, a … łamańce językowe! Dlaczego łamańce? Bo nasze języki muszą się nieźle nagimnastykować, aby bezbłędnie je powtórzyć 😀 Wydrukowane zdania potnijcie w paski i ułóżcie zgodnie z numeracją.

Zasady gry

Pionkami do gry niech będą … guziki! Wybierzcie guzik dla siebie i wszyscy połóżcie je na polu START. Grę rozpoczyna ten, kto wyrzuci najwięcej oczek. Kolejność pozostałych graczy jest zgodna z ruchem wskazówek zegara. Poruszacie się pionkiem zawsze o tyle pól, ile pokaże kostka. Gdy staniecie na polu z określoną liczbą macie za zadanie powtórzyć jak najszybciej i najwyraźniej łamaniec językowy przeczytany przez innego gracza. Jeśli Wam się uda, pozostajecie bezpieczni na polu waszego postoju. Gdy jednak popełnicie błąd, cofacie się o jedno pole (jednak nie losujecie już kolejnego łamańca). Wygrywa gracz, który jako pierwszy dotrze do mety.

Jeśli chcecie zobaczyć swoją grę na naszej stronie internetowej, sfotografujcie ją i poproście rodziców, by przesłali zdjęcia na adres: karolina.czarnecka@ppp3.lublin.eu

W mailu należy zawrzeć tekst: „Wyrażam zgodę na publikację na stronie www.ppp3.pl przesłanych zdjęć. Oświadczam, że fotografie zostały wykonane przeze mnie osobiście, posiadam do nich wszelkie prawa oraz zgody osób widocznych na zdjęciach na publikację ich wizerunku”.

Dobrej zabawy i powodzenia!