Ciekawe, kreatywne, edukacyjne
Baza danych z linkami i pomysłami na interesujące spędzanie czasu w domu.
Ciekawe, kreatywne, edukacyjne:
https://ortograffiti.pl/Strefa-Rodzicow
https://mojedziecikreatywnie.pl/
https://www.lasy.gov.pl/pl/informacje/kampanie_i_akcje/zubryonline
Gry planszowe:
https://www.blogojciec.pl/dzieci/25-najlepszych-gier-planszowych-dla-dzieci/
Piękne czytanie i poprawne pisanie:
https://www.mjakmama24.pl/edukacja/
http://www.ortografka.pl/https://dyktanda.online/ap
https://www.dyktanda.net/dyktanda.php
http://peh.wckp.lodz.pl/sites/default/files/dwanascie_usmiechnietych_tekstow.pdf
http://www.zamiastkserowki.edu.pl/2015/03/biegajace-dyktando.html
Propozycje Operonu:
Nasze propozycje gier i zabaw:
Cudowne koraliki
To zadanie pozwoli każdemu z nas, zarówno dzieciom, jak i dorosłym, zatrzymać się na chwilę i spojrzeć na ostatni czas przez pryzmat tego, co było dobre i warte docenienia. Zapraszam do zabawy!
Przygotujcie cienkie sznurki/żyłki zakończone pętelką (po jednym dla każdego członka rodziny) oraz pudełko koralików. Zadaniem każdej osoby jest obdarowanie brata, siostry, mamy, taty, męża czy żony, koralikiem, który symbolizuje mocną stronę/podjęcie wysiłku/dobry uczynek, który dostrzegł w nim/niej w ciągu dnia/tygodnia bądź po prostu miłą chwilę spędzoną z tą osobą. Podczas nawlekania koralika należy powiedzieć, co on oznacza, np. „Podobało mi się, gdy spacerowaliśmy razem po parku”, „Bardzo się starałeś, aby posprzątać pokój.” lub „Przytuliłeś mnie, gdy byłam smutna.” Ćwiczenie kończy się, gdy wszyscy będą mieć tyle koralików, aby stworzyć z nich bransoletkę dla siebie.
Źródło: „Dodaj mi skrzydeł! Jak rozwijać u dzieci motywację wewnętrzną?” J. Steinke-Kalembka
Łamigłówki matematyczne
ZADANIE 1
Jaka liczba stanowi kontynuację poniższego ciągu?
3 5 7 11 13 ?
ZADANIE 2
Jaką liczbę należy wpisać w miejsce znaku zapytania?
3 | 2 |
5 | 4 |
9 | 12 |
21 | 7 |
28 | 11 |
? | 10 |
ZADANIE 3
Znajdź algorytm.
3 + 4 = 21
6 + 5 = 66
8 + 4 = 96
9 + 6 = ?
Gra rytmiczna
Czy masz dobry słuch i potrafisz się skupić? Sprawdź to, wykonując dzisiejsze zadanie.
Wydrukuj i wytnij na grubszym papierze kartoniki (kliknij tutaj) ze wzorami różnych rytmów oraz ich listę (kliknij tutaj). Kula oznacza jedno uderzenie. Odstęp między kulami oznacza dłuższą przerwę między dźwiękami, zaś kule zbliżone do siebie to dźwięki, które następują od razu po sobie.
Jedna osoba wybiera rytm z listy i prezentuje to poprzez stuknięcia ołówkiem o blat (druga osoba nie może widzieć uderzeń, a jedynie je słyszeć) bądź w jakikolwiek inny sposób, np. łyżeczką o szklankę. Zadaniem drugiej osoby jest wybranie właściwego kartonika – tego, który ilustruje usłyszany rytm.
Ćwiczenie można wykonywać w parze bądź w postaci gry. Wówczas potrzeba jest minimum trzech osób. Jedna z nich prezentuje graczom rytm, a ich zadaniem jest jak najszybciej wyłożyć odpowiedni kartonik na środek stołu (w tym wariancie należy pamiętać, że każdy z dwóch graczy musi posiadać własny zestaw kartoników). Ten, kto zdobędzie więcej punktów (przyznaje się 1 punkt za właściwą i szybszą odpowiedź) wygrywa.
Udanej zabawy!
ZABAWY MATEMATYCZNE
1. Przy użyciu kostki do gry wyrzucamy 6 liczb. Za pomocą działań należy uzyskać wynik 10. Każdą liczbę można użyć tylko raz. Gracz wykorzystuje wszystkie liczby.
2. Rzucamy kostką do gry. Każdy z graczy wybiera liczbę z zapisanych, którą mnoży przez liczbę wyrzuconych oczek. Wykonuje mnożenie i zapisuje wynik. Po 10 rzutach, każdy z graczy sumuje swoje wyniki. Wygrywa ten , kto otrzyma większa sumę.
1 x =
2 x =
3 x =
4 x =
5 x =
6 x =
7 x =
8 x =
9 x =
10 x =
——————-
SUMA
13 stycznia 2021
Gimnastyka warg i języka
Drogie Dzieci, dziś zapraszam do ćwiczeń , które rozgrzeją wasze narządy artykulacyjne. Pewnie zastanawiacie się, co to takiego. Otóż narządy artykulacyjne, to „narzędzia” służące do mówienia, czyli język, wargi, policzki, zęby, podniebienie miękkie i twarde. Pod tym linkiem znajdziecie zadania do wykonania przed lustrem i sprawdzenia kondycji waszych artykulatorów. Powodzenia!
Oddechowy motylek
Przygotujcie słomki, czystą kartkę, kredki, flamastry, klej i kolorowy papier. Na kartce narysujcie kontur motylka. Następnie z kolorowego papieru wytnijcie nieduże kółka. Waszym zadanie polega na zasysaniu i przenoszeniu kółeczek na skrzydła motylka przy pomocy słomki. Możecie wykonać to zadanie kilka razy samodzielnie lub wspólnie z rodzeństwem, ozdabiając to samo zwierzątko na większej kartce (np. A3). Na koniec ułożone na motylku kropki przyklejcie i dokończcie kolorowanie całego obrazka.
Powodzenia!
Piłka nożna na stoliku
Przygotujcie watę oraz jedno średniej wielkości pudełeczko bez przykrycia, które posłuży za bramkę. Aby zacząć rozgrywkę należy przygotować dużo piłeczek. Wspólnie z rodzicami i rodzeństwem odrywajcie kawałki waty i formujcie z nich kulki. Przy okazji jest to świetna gimnastyka dla naszych paluszków. Jeśli nie macie waty, piłeczki można wykonać również z papieru. Gdy będą gotowe, zbierzcie je ze stołu (lub odłóżcie na bok) i pozostawcie na nim tylko bramkę i jedną piłeczkę. Ustawcie pudełko-bramkę w pewnej odległości od was, a naprzeciwko połóżcie kulkę z waty. Teraz zaczerpnijcie powietrza i dmuchnijcie na piłkę tak, aby strzelić gola! Zróbcie to samo z pozostałymi kuleczkami. Dobrej zabawy!
Zadania matematyczne
ZADANIE 1
Wpisz w kółka liczby 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13 tak, aby suma wzdłuż każdej linii była taka sama.
ZADANIE 2
Uzupełnij kółka liczbami 1,2,3,4,5,6,7 tak, żeby żadne dwie kolejne liczby nie były połączone odcinkami.
ZADANIE 3
Która liczba nie pasuje do pozostałych?
ZADANIE 4
6 + 2 = 1284
7 + 3 = 21104
9 + 4 = 36135
10 + 5 = 50155
30 + 2 = 603228
10 + 7 = ?
ZABAWA
W dowolnym nieprzeźroczystym pudełku należy umieścić pewną liczbę piłeczek, patyczków, zapałek, czy innych jednakowych małych przedmiotów. Każdy z uczestników dostaje pudełko do ręki ( może nim potrząsać, przykładać do ucha) i podaje sumę przedmiotów jakie znajdują się w środku pudełka. Wygrywa ta osoba, która podała prawidłową liczbę.
Zagadka matematyczna
Oto zadanie dla każdego, kto lubi wysilić szare komórki.
Wpisz w odpowiedniej kolejności cyfry 1, 2, 3, 4, 5, 6 (każdą jeden raz) w najniższy rząd piramidy, aby poprzez sumowanie otrzymać wynik 100 na jej szczycie. Łatwo zauważyć, że przy ułożeniu cyfr w kolejności od 6 do 1 wynik na górze wynosi 112.
Powodzenia!
Gra planszowa „Łamaniec”
Drogie Dzieci, czy lubicie wyzwania? Jeżeli tak, zapraszam was do stworzenia własnej gry planszowej „Łamaniec”! Jednak wygrana nie będzie łatwa. Na każdym kroku czeka zadanie, które musicie wykonać, aby zbliżyć się do mety. Zaczynamy!
Przygotujcie grubszą kartkę A3 w dowolnym kolorze, mazaki, ewentualnie inne ozdoby, które znajdą się na waszej planszy. Narysujcie na kartce 42 kółka, które posłużą za pola dla pionków. Ponumerujcie je liczbami od 1 do 35. Pamiętajcie o polach START i META! 5 pól możecie dowolnie wykorzystać – to mogą być pola typu „Tracisz kolejkę”, „Dodatkowy rzut”, „Idziesz do przodu 2 pola” i tym podobne. Następnie ozdóbcie grę według własnego pomysłu – cekinami, wstążkami, naklejkami z ulubionych bajek, swoimi rysunkami.
Kiedy plansza będzie gotowa, poproście rodziców, aby wydrukowali umieszczone pod tym linkiem zdania. Nie są to jednak zwyczajne stwierdzenia, a … łamańce językowe! Dlaczego łamańce? Bo nasze języki muszą się nieźle nagimnastykować, aby bezbłędnie je powtórzyć 😀 Wydrukowane zdania potnijcie w paski i ułóżcie zgodnie z numeracją.
Zasady gry
Pionkami do gry niech będą … guziki! Wybierzcie guzik dla siebie i wszyscy połóżcie je na polu START. Grę rozpoczyna ten, kto wyrzuci najwięcej oczek. Kolejność pozostałych graczy jest zgodna z ruchem wskazówek zegara. Poruszacie się pionkiem zawsze o tyle pól, ile pokaże kostka. Gdy staniecie na polu z określoną liczbą macie za zadanie powtórzyć jak najszybciej i najwyraźniej łamaniec językowy przeczytany przez innego gracza. Jeśli Wam się uda, pozostajecie bezpieczni na polu waszego postoju. Gdy jednak popełnicie błąd, cofacie się o jedno pole (jednak nie losujecie już kolejnego łamańca). Wygrywa gracz, który jako pierwszy dotrze do mety.
Dobrej zabawy i powodzenia!